jueves, 9 de octubre de 2014

PARA AFRONTAR EL EBOLA, QUINCE MINUTOS NO BASTAN; YO, COMO LIMPIADOR, LLEVO DOCE AÑOS PER AFRONTAR L'ÈBOLA, QUINZE MINUTS NO N’ÉS SUFICIENT; JO, COM A NETEJADOR, PORTO DOTZE ANYS



No quiero ponerme sensacionalista ni cabrearme demasiado, pues ante un tema tan grave como el Ebola hay que pensar primero con sangre fría, sobre todo por que aquí no estamos para comentar una noticia sensacional, que después de mucho tiempo parece poner a España en el mapa en algo más que las noticias de corrupción de políticos, banqueros y empresarios. No, no es para nada una buena noticia. Lo que nos hace sufrir en el cine, si es una película de terror, o reír, si ésta es de humor negro, lo aceptamos si es ficción, pero si es la vida real, nos horroriza. Eso sí, residiendo en Madrid y saliendo a la calle, no siento que esté cerca un virus tan grave y letal, trato de guardar la calma, aunque sé que me pondría a gritar o a correr si hay una posibilidad de ser contagiado por él. Si estuviera depre y sin ganas de vivir, iría a que me ataque directamente y en pocos días me vaya al otro mundo, aunque dicen que la radiación de Fukushima o la de Chernobil fue peor en sus peores momentos. 



Ahora, volviendo a cómo se ha desatado el drama, todo el mundo menos el Gobierno Rajoy y sus medios de comunicación veían el peligro de traer de vuelta a alguien portador de ésta enfermedad. El Padre Pajares no tenía ninguna culpa, por supuesto, ojalá se hubiera recuperado y vuelto con sus feligreses africanos. Pero todo se ha llevado con tal precipitación y chapuza que asusta, sobre todo al saber que los enfermeros que tenían que llevar esos trajes de ciencia-ficción que les aislaban de la enfermedad sólo habían recibido una formación de apenas 15 minutos de duración. ¡Quince minutos para saber afrontar algo letal y peligroso! Profesionales fiables como ellos piden mejor preparación. Por favor, si yo acabo de finalizar un cursillo on line de Manipulador de Alimentos, planteado de manera sencilla, de seis horas de duración. 



Y que en la nave donde trabajé el año pasado durante seis meses tenía que llevar gorro en la cabeza, guantes en las manos casi todo el tiempo y en algunas tareas me ponía una mascarilla en la cara que no tenía nada que envidiar a la de Hannibal Lecter. No tenía que verme enfrentado a unos virus peligrosos, sólo lo típico de limpiador de cocinas, ya saben: limpiar fogones, planchas, cocina abatible, mesas de los cocineros para cortar carne y legumbres, etc. También de vez en cuando la campana extractora de la cocina, que acumula mucha grasa de aceite hirviendo, difícil de quitar… Todo esto lo podía hacer gracias a mi experiencia de más de diez años en otro restaurante. Para trabajar en lo del Ebola, necesitaría meses y meses de preparación, entrenamiento y estudios, casi como un astronauta. Preparación de verdad, no la de algunos camareros de algunos bares cutres de barrio que limpiaban una mesa con una bayeta grasienta, que alguna vez he visto alguno. Y el traje que llevan los enfermeros para tratar enfermedades peligrosas en medidas de seguridad extremas necesita como media hora para ponérselo y lo mismo para quitárselo, añadiendo a esto el inconveniente de evitar cualquier contacto con las partes que hayan tocado a un enfermo u objetos que lleven bacilos de la enfermedad. 



Asusta pensar que haya gobernantes chapuceros e irresponsables, que encima tratan de aguantar el temporal hasta que amaine, hasta que la gente se olvide del tema y pase a preocuparse de otro. Y si no, los medios que les apoyan buscarán persecuciones contra ellos, como un Mourinho cualquiera. La Prensa extranjera informa del tema sin tapujos y el Gobierno no puede controlarla a su gusto, como quería hacer el franquismo, expulsando corresponsales extranjeros si estos no hablaban de la presunta “Reserva Espiritual de Occidente”.

PER AFRONTAR L'ÈBOLA, QUINZE MINUTS NO N’ÉS SUFICIENT; JO, COM A NETEJADOR, PORTO DOTZE ANYS

No vull posar-me sensacionalista ni emprenyar-me massa, ja que davant d'un tema tan greu com l’Èbola cal pensar primer amb sang freda, sobretot perquè aquí no hi som per comentar una notícia sensacional, que després de molt de temps sembla posar Espanya dins el mapa en alguna cosa més que les notícies de corrupció de polítics, banquers i empresaris. No, no és gens ni mica una bona notícia. Allò que ens fa patir al cinema, si és una pel lícula de terror, o riure, si aquesta és d'humor negre, ho acceptem si és ficció, però si és la vida real, ens horroritza. Això sí, residint a Madrid i sortint al carrer, no sento jo que hi sigui a prop d’un virus tan greu i letal, miro de guardar la calma, encara que sé que em posaria a xisclar o córrer si hi ha una possibilitat de ser contagiat per ell. Si estigués depre i sense ganes de viure, aniria a que m’ataqui directament i en pocs dies me’n vagi a l'altre món, tot i que diuen que la radiació de Fukushima o la de Txernòbil va ser pitjor als seus pitjors moments. Ara, tornant a com s'ha desfermat el drama, tothom menys el Govern Rajoy i els seus mitjans de comunicació veien el perill de portar-hi de tornada a algú portador d'aquesta malaltia. En Mossèn Pajares no tenia cap culpa, és clar, tant de bo s'hagués recuperat i tornat amb els seus feligresos africans. Però tot s'ha portat amb una gran precipitació i nyap que espanta, sobretot en saber-se que els infermers que havien de portar aquests vestits de ciència-ficció que els aïllaven de la malaltia només hi havien rebut una formació de tot just 15 minuts de durada. Quinze minuts per saber afrontar una cosa letal i perillosa! Professionals fiables necessiten més temps de preparació. Si us plau, si jo acabo de finalitzar tot just un curset on line de Manipulador d'Aliments, plantejat de manera senzilla, de sis hores de durada.

I que a la nau on vaig treballar l'any passat durant sis mesos hi havia de portar gorra al cap, guants a les mans gairebé tot el temps i en algunes tasques em posava una màscara a la cara que no tenia res a envejar a la d'Hannibal Lecter. No havia de veure’m enfrontat a uns virus perillosos, només el típic de netejador de cuines, ja sabeu: netejar fogons, planxes, cuina abatible, taules dels cuiners per tallar carn i llegums, etcètera. També de tant en tant la campana extractora de la cuina, que acumula molt greix d'oli bullint, difícil de treure... Tot això ho podia fer gràcies a la meva experiència de més de deu anys a un altre restaurant. Per treballar en això de l'Èbola, em caldria mesos i mesos de preparació, entrenament i estudis, gairebé com un astronauta. Preparació de debò, no pas la d'alguns cambrers d'alguns bars cutres de barri que hi netejaven una taula amb una baieta greixosa, que algun cop hi he vist algun. I el vestit que porten els infermers per tractar-hi malalties perilloses en mesures de seguretat extremes en cal com una mitja hora per posar-se'l i el mateix per llevar-s’ho, afegint a això l'inconvenient d'evitar qualsevol contacte amb les parts que hagin tocat un malalt o objectes que portin bacils de la malaltia. Espanta pensar que hi hagi de governants barroers i irresponsables, que a sobre intenten aguantar el temporal fins que amaini, fins que la gent se n’oblidi del tema i passin a ser amoïnats d'un altre. I si no, els mitjans que els donen suport buscaran persecucions contra ells, com un Mourinho qualsevol. La Premsa estrangera informa del tema sense embuts i el Govern no pot controlar al seu gust, com volia fer el franquisme, expulsant corresponsals estrangers si aquests no parlaven de la presumpta "Reserva Espiritual de Occidente".




No hay comentarios:

Publicar un comentario