Mientras uno esté
en paro, tiene que hacer lo que sea para ganar dinero, o lo que pueda. Todo lo
que voy a contar lo sé por propia experiencia. Desde que cerró el restaurante
en donde trabajé durante doce años en 2012, seis meses después encontré la
manera de ganar dinero yendo como público a varios programas de varias cadenas.
El que más pagaba era el concurso que presenta Christian Gálvez, pero no
demasiado, unos 13 € más bocadillo y bebida. Otros a los que he ido son 10 €, como
el debate sabatino de La Sexta, y hubo uno, el de los chapuzones de famosos en
la piscina con Falete de mascota, que sólo eran 9 €. Sé que no debería
quejarme, van cientos de personas y el presupuesto de cada programa es alto por
consiguiente, no sólo tiene que pagar a sus presentadores, técnicos e incluso a
los invitados. Y el papel del público es muy simple, aplaudir cuando te lo diga
el coordinador, y tratar de hacerlo cuando él diga, que como hagas algo mal, si
tiene mucho genio como el coordinador del programa de Christian Gálvez, que te
dice las cosas a la cara pero es muy sargento, tienes la bronca asegurada. Ahí
te gustaría estar entre los concursantes o los invitados, pero lo primero es
complicado por que ese programa tiene un cásting al que se presentan miles de
personas como concursantes. Y luego, si por fin llegas a concursar, si no dejas
que los nervios te traicionen, puedes llegar a lo más alto, pero hay que saber
seguir la velocidad endiablada del presentador al hablar y saber multitud de
temas, te tienes que convertir en un nuevo Einstein para ganar dinero. Y los
invitados, van, hacen sus gracias y promocionan la película u obra teatral que
hagas en ese momento. El público, que no es azul como los Pitufos sino por la
iluminación azulada del plató, nos limitamos a aplaudir cuando nos indican y
tenemos que ser espontáneos al gritar “¡Ooooooh!” si un concursante se
equivoca. En el debate político de los Sábados en La Sexta, el coordinador es
un chico encantador, se parece a Rafa Nadal, no tienes mal rollo nunca con él.
Pero no pasa igual con los contertulios habituales del programa. No me caen
bien ni Marhuenda, ni Inda, ni cuando venía todavía Alfonso Rojo. Eso sí, los
dos primeros son más educados que éste último. Tengo que ir siempre con traje y
corbata como me piden, eso lo hago, soy disciplinado en eso. Me acuerdo de
cuando empezó a emitirse el programa, mi primera vez fue que me tocó sentarme
detrás de Marhuenda, y según me dijeron, tenía que hacer muecas de desagrado si
no me gustaba algo que él decía. Me dijeron “Queremos que el público participe,
si no decís nada, nos sale más barato poner un maniquí como público”. No me
sentía cómodo haciendo aquellas muecas, me sentía como un friki que luego sería
objeto de burla en esos programas que emiten fragmentos de muchos, sobre todo
los momentos más insólitos. Ahora ya no hay que hacer eso, sólo aplaudir cuando
te lo digan, y me parece bien, por que yo creo que un debate serio no debe
parecer un circo, por que de eso ya se encargan algunos de los contertulios.
Ganaría más como contertulio de ese programa, pero es difícil restar impasible
ante algunos periodistas que son agresivos y prepotentes, que quieren llevarte
por donde ellos quieren, y yo no soy ni gritón ni nada de eso. También fui
muchas veces como público al programa de pruebas increíbles que presentaba
Carlos Sobera, en un estudio a 30 kms. de Madrid. Como en el de La Sexta,
pagaban 10 €, pero hubo un día que tuve la suerte de ir como extra, en una de
las pruebas que consistía que un óptico de L’Hospitalet de Llobregat tenía que
adivinar, dilatando la pupila derecha de un miope con una linterna, cuántas
dioptrías exactas tenía en ese ojo. Como le dieron un margen de error de media
dioptría, en mi caso dijo que tenía dos dioptrías, cuando es una y media. Pero
él perdió la prueba, ya que a uno de los compañeros miopes le diagnosticó
cuatro dioptrías, cuando sólo tenía dos y media. Me acuerdo cuando salimos los
veinte miopes, yo incluido, al plató, con tranquilidad, como si hubiéramos
hecho aquello toda la vida, como profesionales. Pero recuerdo más que al estar
sin gafas, todo el plató lo veía borroso, y trataba de adivinar dónde estaban
Santiago Segura y Mario Vaquerizo. Distinguía una forma redonda con pelos
colgando, y pensé, no hay duda, ese es Santiago Segura. Vaquerizo sería la otra
silueta no identificada con pelos largos. Como el programa era grabado, no se
vio que una de las chicas del grupo se desmayó. En la edición final, todo
parecía tranquilo. Al final nos pagaron unos 50 €, aunque hubo que esperar dos
meses. También ahí piensas que era mejor ser uno de los colaboradores de Carlos
Sobera, pero para eso hay que ser famoso, y uno no lo es, y quizá tampoco
quiera serlo, pierdes intimidad, pero no ganas tanto dinero para vivir,
mientras sigas en el paro. Cuando poco después me salió un nuevo trabajo que
duró seis meses, todo lo narrado antes me parecía lejano, pero al finalizar el
trabajo, tuve que volver a ir a programas.
PER MENJAR ... GUANYAR UNA FORTUNA COM PÚBLIC EN
PROGRAMES DE LA TELE
Mentre un estigui a l'atur, ha de fer el que sigui
per guanyar diners, o el que pugui. Tot el que explicaré ho sé per pròpia
experiència. Des que va tancar el restaurant on vaig treballar durant dotze
anys el 2012, sis mesos després vaig trobar la manera de guanyar diners anant
com a públic a diversos programes de diverses cadenes. El que més pagava era el
concurs que presenta Christian Gálvez, però no massa, uns 13 € més entrepà i
beguda. Altres als quals he anat en són 10 €, com el debat sabatí de La Sexta,
i n'hi va haver un, el dels capbussades de famosos a la piscina amb Falete de
mascota, que només eren 9 €. Sé que no hauria queixar-me, van centenars de
persones i el pressupost de cada programa és alt per tant, no només ha de pagar
als seus presentadors, tècnics i fins i tot als convidats. I el paper del
públic és molt simple, aplaudir quan t'ho digui el coordinador, i tractar de
fer-ho quan ell digui, que com facis alguna cosa malament, si té molt geni com
el coordinador del programa de Christian Gálvez, que et diu les coses a la cara
però és molt sergent, tens la bronca assegurada. Aquí t'agradaria estar entre
els concursants o els convidats, però el primer és complicat perquè aquest
programa té un càsting al qual es presenten milers de persones com a
concursants. I després, si per fi arribes a concursar, si no deixes que els
nervis et traeixin, pots arribar a dalt, però cal saber seguir la velocitat endimoniada
del presentador en parlar i saber multitud de temes, t'has de convertir en un
nou Einstein per guanyar diners. I els convidats, van, fan les seves gràcies i
promocionen la pel · lícula o obra teatral que facis en aquest moment. El
públic, que no és blau com els Barrufets sinó per la il · luminació blavosa del
plató, ens limitem a aplaudir quan ens indiquen i hem de ser espontanis a
cridar "Ooooooh!" Si un concursant s'equivoca. En el debat polític
dels Dissabtes a La Sexta, el coordinador és un noi encantador, s'assembla a
Rafa Nadal, no tens mal rotllo mai amb ell. Però no passa igual amb els
contertulians habituals del programa. No em cauen bé ni Marhuenda, ni Inda, ni
quan venia encara Alfonso Rojo. Això sí, els dos primers són més educats que
aquest últim. He d'anar sempre amb vestit i corbata com em demanen, això ho
faig, sóc disciplinat en això. Recordo quan va començar a emetre el programa,
la meva primera vegada va ser que em va tocar seure darrere Marhuenda, i segons
em van dir, havia de fer ganyotes de desgrat si no m'agradava una cosa que ell
deia. Em van dir "Volem que el públic participi, si no dieu res, ens surt
més barat posar un maniquí com a públic". No em sentia còmode fent
aquelles ganyotes, em sentia com un friki que després seria objecte de burla en
aquests programes que emeten fragments de molts, sobretot els moments més
insòlits. Ara ja no cal fer això, només aplaudir quan t'ho diguin, i em sembla
bé, perquè jo crec que un debat seriós no ha de semblar un circ, perquè d'això
ja s'encarreguen alguns dels contertulians. Guanyaria més com contertulià
d'aquest programa, però és difícil restar impassible davant d'alguns
periodistes que són agressius i prepotents, que volen portar per on ells volen,
i jo no sóc ni cridaner ni res d'això. També vaig ser moltes vegades com a
públic al programa de proves increïbles que presentava Carlos Sobera, en un
estudi a 30 km. de Madrid. Com en el de La Sexta, pagaven 10 €, però hi va
haver un dia que vaig tenir la sort d'anar com a extra, en una de les proves
que consistia que un òptic de l'Hospitalet de Llobregat havia de endevinar,
dilatant la pupil · la dreta d'un miop amb una llanterna, quantes diòptries
exactes tenia en aquest ull. Com li van donar un marge d'error de mitjana
diòptria, en el meu cas va dir que tenia dos diòptries, quan és una i mitja.
Però ell va perdre la prova, ja que a un dels companys miops li va diagnosticar
4 diòptries, quan només tenia dos i mitja. Recordo quan vam sortir els vint
miops, jo inclòs, al plató, amb tranquil · litat, com si haguéssim fet allò
tota la vida, com a professionals. Però recordo més que a l'estar sense
ulleres, tot al plató ho veia borrós, i tractava d'endevinar on eren Santiago
Segura i Mario Vaquerizo. Distingia una forma rodona amb pèls penjant, i vaig
pensar, no hi ha dubte, aquest és Santiago Segura. Vaquerizo seria l'altra
silueta no identificada amb pèls llargs. Com que el programa era gravat, no es
va veure que una de les noies del grup es va desmaiar. En l'edició final, tot
semblava tranquil. Al final ens van pagar uns 50 €, encara que va haver
d'esperar dos mesos. També aquí penses que era millor ser un dels col ·
laboradors de Carlos Sobera, però per això cal ser famós, i un no ho és, i
potser tampoc vulgui ser-ho, perds intimitat, però no guanyes tants diners per
viure, mentre segueixis al atur. Quan poc després em va sortir un nou treball que
va durar sis mesos, tot el narrat abans em semblava llunyà, però en acabar la
feina, vaig haver de tornar a anar a programes.
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